Laatste stuk Vietnam en Myanmar. Laatste verslag - Reisverslag uit Honselersdijk, Nederland van Cindy Valk - WaarBenJij.nu Laatste stuk Vietnam en Myanmar. Laatste verslag - Reisverslag uit Honselersdijk, Nederland van Cindy Valk - WaarBenJij.nu

Laatste stuk Vietnam en Myanmar. Laatste verslag

Blijf op de hoogte en volg Cindy

20 Augustus 2014 | Nederland, Honselersdijk

Dag vriendjes, dag vriendinnetjes, dag familie…

De laatste keer vertrok ik dus uit Sapa richting 1of 2 "leuke" dorpjes. Ik heb blindelings iets op de kaart gekozen, omdat ik een niet-touristisch dorpje altijd heel leuk vind. Eenmaal aangekomen naar een hele rare busreis ging ik opzoek naar een hotel/guesthouse/hostel/bungalow/paleis/kartonnen doos maar na 1,5uur lopen in de hitte met mijn backpack heb ik dit opgegeven. Tussendoor ook nog naar een restaurant of taxi gezocht maar ook die kon ik niet vinden. Uiteindelijk één restaurant gevonden met wifi, maar ook dit was geen succes in het vinden van een slaapplek. Gelukkig kon ik hierdoor wel wat kale rijst bestellen haha. Doormiddel van een app en google translate heb ik hun een taxi laten bellen. Aan de taxi-chauffeur heb ik dus door deze middelen ook weer verteld dat ik naar een goedkoop hotel wilde. Uiteindelijk aangekomen bleek dit 10euro te zijn wat heel veel is als je aan het reizen bent. Afijn toch maar genomen, want wilde niet langer rond dwarrelen waar niemand uberhaubt een woord engels praat. Daarna een rondje gaan lopen en kwam er al snel achter dat er maar 1 of 2 restaurantjes waren. Hier een paar biertjes met rijst gegeten en toen naar mijn hotelkamer gegaan en 2 filmpjes gekeken. Dit was dus een van mijn minpunten van mijn reis. Maar als we het positief bekijken heb ik het toch maar eventjes zelf gedaan allemaal.

De volgende ochtend besloot ik om vroeg de bus te pakken richting Hanoi. Ik wilde hier eigenlijk helemaal niet nog een keer 2 dagen blijven, maar was beter dan een dorpje waar ze je helemaal niets kunnen vertellen/ te beleven valt. Aangekomen in 'n hostel ben ik er gelijk vandoor gegaan met een ander Nederlands meisje. Even gezellig gekletst en in de avond ook weer met haar en nog 2 andere gasten een hapje gaan eten en flink wezen stappen. Na 2,5 uur moest ik er alweer uit, want ik moest uitchecken om naar het hostel te gaan waar ik met Winny had geboekt. Na het ontbijt besloot ik om de paspoorten/visa's alvast op te halen voordat Winny kwam. Eenmaal aangekomen in het andere hostel bekeek ik de visa's en bleek het dat er een andere foto van Winny op het visa stond. Nééééé!! Dit konden we niet hebben, want we vlogen de volgende ochtend al. Na een beetje schelden heb ik hun uitlegt dat hun dit moesten regelen, want anders betaalde hun de kosten van onze vlucht die we dan moesten omboeken. Na 2uur ging er een vrouwtje voor mijn naar de ambassade en kon ik een beetje bijslapen gelukkig. Ze kwam in de avond terug en zei dat het geen probleem was. Fieuwwwww! Winny kwam om 5uur aan en we gingen ook die avond weer goed drinken en stappen.

De volgende ochtend na 3uur slaap en onze wekker een paar keer uitgedrukt te hebben waardoor we nog bijna te laat waren gingen we met een taxi richting het vliegveld om naar Bangkok te vliegen. Op het vliegveld kwam ik de 2 gasten tegen waar ik in Laos mee heb gereisd. Ze zaten in hetzelfde vliegtuig! Nog half brak namen we de pendelbus wat best lang duurde en herkende we bangkok. Met z'n 4e naar een hostel gezocht en gelijk opzoek naar padthai. Daarna nog even 2uurtjes slapen, geld wisselen, hapje eten en stappen. Ook op deze avond zijn er weer aardig wat drankjes/buckets doorheen gegaan. Na nog een bijna gevecht met een thai snel naar hotel terug gegaan. Ik had helemaal geen wekker gezet en Winny had hem inmiddels al 2x uitgedrukt. "Gelukkig" belde het hotel met de mededeling dat de bus er al stond. Als een speer onze backpacks ingepakt en na nog 3x terug gaan omdat we wat vergeten waren kon de bus na 20minuten dan weg, dikke oepsiee. Haha dit gebeurt ons een beetje te vaak van het goede. Op ons gemakkie ook nog naar de gate gelopen en wat bleek dat ze op ons aan het wachten waren haha dus weer opschieten geblazen.

Alles was gelukkig goed gegaan met het visum van Winny en zo kwamen we aan in Mandalay. Na een taxi te delen met nog 2 nederlanders zijn we nog even 2uurtjes wezen bijslapen. In de avond opzoek gegaan naar eten, hier waren we een beetje bang voor omdat de verhalen vertelde dat het slecht was. Na een slechte communicatie in een soort van restaurant hebben we ons aan streatfood gewaagd. Dit viel ons nog alles mee en was zelfs best lekker. Al snel bleek dat hier een curfew was vanaf 10uur. Om 9uur werd alles langzamerhand gesloten en werden er hekken geplaatst. Die avond zijn we in het hostel nog even een paar biertjes wezen drinken en naar bed.

Dag 2 in Myanmar hadden we een gids geboekt. We gingen langs een silk- steen- en hout fabriek. Daarna naar de monestarie waar alle monikken woonden. We waren alleen vergeten om iets mee te nemen om onze benen of armen te bedekken en werden soms raar aangekeken. De monikken gingen in rijen richting hun lunch. Mensen stonden klaar om rijst met dingen te geven. Heel irritant waren de Chineese toeristen die de camera's bijna in hun gezichten drukten. Daarna kwamen we na een paar honderd treden te beklimmen aan bij een tempel met mooi uitzicht op de stad. Onze chauffeur/gids bracht ons naar een lunchplek, maar dit was te duur en gingen daarna locaal eten eten, heerlijk! Vervolgens gingen we met een boot naar een eilandje wat we te paard-en-koets gingen ontdekken. Omdat we nog tijd over hadden gingen we koffie drinken bij een locaal plaatsje en daarna naar een hele lange houten brug voor de zonsondergang. We vroegen onze gids om ons te droppen bij een indisch restaurant. Dit bleek streatfood te zijn en voor een maaltijd voor 6 personen betaalde we maar 2dollar! Na een ijsje voldaan en moe terug naar ons hotel.

De volgende ochtend werden we allebei een beetje "loompjes" wakker. We gingen er toch op uit om onze treintickets te boeken en na wat te eten besloten we om daarna weer terug in bed te gaan. Ik denk dat we dit nodig hadden. De volgende "ochtend" vertrok onze trein om 4uur richting Hsipaw. Met de bus was bijna 2x sneller, maar omdat iedereen vertelde dat de treinreis zo mooi was moesten wij er toch ook maar aan geloven. Helaas ging onze mooie treinreis na 10uur niet meer door doordat de trein voor ons was gecrached… Hier baalde we uiteraard heel erg van en na mooie verhalen te verzinnen om te blijven, in de trein de slapen, en te bbq'en besloten we om toch maar verstandig verder te gaan met een pickup zoals de rest. Dit was nog best gezellig, want we waren 2uur lang met dezelfde groep. Eenmaal aangekomen snel wat wezen eten, douchen en nadat ik nog één biertje ging doen toch ook maar lekker me bed ingegaan.

We ( winny, ik en een ander meisje) waren weer vroeg eruit om fietsjes te huren en het hele dorpje te verkennen. Omdat we geen versnellingen hadden kan je je bedenken dat een berg beklimmen erg zwaar was op z'n hoogste stand. We hebben koffie en een shake gedronken bij mrs. Popcorn. Zijn bij little Bagan, monestarie, tempel, door mooie rijstvelden, kleine wijkjes en zonsondergang op de berg geweest. Gelukkig was het ons gelukt om een lift te krijgen op de hoge berg waardoor we niet een half uur hoefde te kluiteren. Daarna gingen we met dat meisje en nog een jongen ergens eten. Na 8x iets besteld te hebben wat ze niet hadden kreeg ik uiteindelijk mijn eten. Na een paar biertjes weer verstandig naar bed.

De dag erna gingen we weer met de fietsjes eropuit. We gingen opzoek naar een waterval waar we de dag ervoor niet waren geweest. Na iets te ver te hebben gefietst kwamen er twee meisjes op een scooter voorbij gereden en vroegen wat we gingen doen. We vertelde ze over de waterval en vroegen of ze mee wilde. Toen reageerde ze met nee, omdat ze naar school moesten en vroegen of wij met hun mee wilde. Natuurlijk wilde we dat! Eenmaal aangekomen bleek het een nieuwe school te zijn waar ze engels leerde. We werden door nog meer studenten en leraren hartelijk verwelkomt. Zo vroegen ze of ze met ons mee mochten lopen naar de waterval om zo meer engels te leren. Dit vonden wij natuurlijk alleen maar leuk en daar gingen we dan al pratend/zingend de berg op. Ze waren alleemaal zo lief, behulpzaam en geintresseerd.. Eenmaal terug bij school kregen we een lunch aangeboden en waren ze voor dingen aan het repeteren en gingen we meezingen en dansen. Helaas moesten we weer vertrekken, omdat we onze bus moesten halen richting Kalaw. Ook in de bus werden we als princesjes behandeld wat we niet meer gewend waren door de andere landen.

Omdat ze zeiden dat we midden in de nacht aankwamen (rond 3uur) i.p.v. onze 9uur in de ochtend konden we die dag helaas nog niet beginnen met de trekking naar Inle lake. Al snel ontmoette we een meisje en en jongen die hetzelfde hadden en gingen met hun Kalaw verkennen. Hier was na en kleine grot en pagoda niet veel te zien en dus maar een koffie gedronken en bij een Nepal restaurant gegeten.

De volgende ochtend begon onze driedaagse trekking met de kleine rugzak om 8uur. We gingen 22km lopen in ongeveer 8uur. Uiteraard was dit niet alleen maar een rechte weg. Het was erg leuk om te zien hoe je van reisvelden, in een modderig bos, tussen rotsen, bij een klein riviertje etc terecht kwam. Dit geld trouwens voor alle 3 de dagen. We hebben tussendoor niet vaak gestopt en daarom vond ik de eerste dag al best heftig, vooral omdat ik wondjes had op me voeten die veel pijn deden. Eenmaal aangekomen bij ons logeeradres waren we daarom ook helemaal blij. We hadden een gewone wc (iedergeval niet tussen de bosjes) en er werd echt heerlijk voor ons gekookt. Na een kaartspelletje was het tijd om te gaan slapen en te rusten voor de volgende dag. Uiteraard sliep ik weer niet zo goed en was ik nog aardig moe.

Dag 2 van de treking gingen we weer hetzelfde aantal kilometers lopen in dezelfde tijd. Onze eerste pauze was bij een monestarie. Het was een feestdag, dus iedereen mocht daar komen en kreeg dan gratis eten. De 2de dag kreeg ik ineens last van mijn knie. Ik denk omdat mijn schoenen en enkels niet zo goed waren waardoor ik het probeerde te corrigeren met mijn knie. Met de 2de pauze zat ik er zelfs aan te denken om te stoppen, omdat ik gewoon moest huilen van de pijn. Toen ben ik toch doorgegaan en besloten me af te sluiten van de groep en gewoon lekker mijn eigen tempo te doen. Nu was ik echt heeeel heeeel blij dat ik bij ons logeer adres was aangekomen. In dit dorpje nog een rondje gelopen met een meisje en allemaal mensen wilde weer engels oefenen. Ook ging ik helpen met pinda's plukken en kruiden snijden. We hebben een douche genomen in de buiten lucht die werd "afgeschermd", maar ondanks dat probeerde een klein jongentje elke keer tussen de kieren te gluren. Na weer heerlijk te hebben gegeten kropen we weer gezellig met z'n 6e naast elkaar.

Dag 3 van de trekking was weer heel erg afzien, maar gelukkig maar een halve dag. Omdat mijn schoenen heel slipperig waren slipte ik van een brug af en bleef mijn voet er tussen hangen. Gelukkig had ik mijn val gebroken door me vast te grijpen en alleen maar een paar schammetjes ervan over gehouden. Blijkbaar zag dit er voor Winny erg eng uit en die gilde dus ook waardoor de groep heel snel terug kwam haha. Toen kwam onze helse trekking door weer & wint tot een einde. Het was een best heftige ervaring, omdat allebei mijn enkels, mijn knie, schenen en mijn tenen met blaren en wonden erg pijn deden. Onze trekking werd beloond met een mooie boottocht over Inle lake. Dit is een mooi meer dat wordt omsingelt door gebergtes. Bij ons hotel aangekomen werden we blij gemaakt met koude limonade en deed ik even een schoonheidsslaapje en nam een heeeeeerlijke douche. Daarna besloten om actief maar weer wat fiesten te huren en naar een wijnbar op de berg te fietsen. Hier had ik dus voor het eerst weer een lekker wijntje in mijn hand tijdens een mooie zonsondergang.. En later op de avond genoot ik van een heerlijke cocktail met pizza & pasta. Erg vervelend ;)

Het mooie Inle Lake hebben we bekeken doormiddel van een boot. Onze gids bracht ons naar de leuke plekjes zoals een markt en bekende pagoda's. Hij legde uit hoe de vissers hun vis vingen, hoe de tomaten op het water groeide (floting garden), en zijn we weer naar verschillende fabrieken gegaan. Zo zie je goed hoe de mensen hier echt leven. Die avond gingen we met de bus richting Bagan.

Bagan heeft de grootste verzameling boeddhistische tempels, ruïnes en stoepas ter wereld. De eerste dag hadden we nog maar een paar uurtjes en gingen we met onze elektrische fietsen naar de markt en in de avond zonsondergang bij een bekende tempel. De dag erna hebben we heel de dag rond gereden op onze e-bikes. Begeven moment wisten we echt niet meer welke tempel of stoepa we nu al gezien hadden of niet, want het zijn er honderden. We gingen er gewoon voor zorgen dat we verdwaalde, want dan vind je ook de leukste kleine tempeltjes. Bij een cafeetje met locals meegezongen met westlife wat zowel zij als wij geweldig vonden. Ondertussen natuurlijk weer lekker geinen met iedereen die je dingen probeert te verkopen. Zonsondergang bij een verlaten tempel gekeken en in de avond bij een op tripadvisor goed beoordeeld restaurantje gegeten. Het uitgaansleven heb je hier in Myanmar niet echt, dus alle wilde stapverhalen kan ik hier dus ook niet vertellen.

We hadden nog een halve dag over in Bagan en gingen met onze e-bikes de rest van de tempeltjes een beetje gezoeken. Omdat Soraya voor een paar maanden weg ging hadden we een liedje voor haar gemaakt. Dit liedje hebben we op een van de tempels opgenomen en naar haar gestuurd voordat ze weg ging. Ook gingen we andere video's maken zoals "Bagan-tv". In de avond zijn we met de bus richting Yangon vertrokken. Het reizen is erg actief omdat we na 1 of 2 nachten meestal alweer naar een andere stad gaan.

Yangon… onze laatste bestemming in het indrukwekkende Myanmar. Nadat onze taxichauffeur dan eindelijk ons hostel had gevonden nog even een klein tukkie gedaan. Daarna hebben we een beetje rondgelopen en zijn we naar de gouden stoepa gegaan. Toen gingen we weer naar ons hotel met een taxi, maar zagen we een meertje met bootjes. We hebben besloten om daar te stoppen en in een bootje te gaan. Daarnaast was een 'play-ground' die wij eventjes van binnen hebben bekeken. We zijn in het spookhuis gegaan, 5D- bioscoop, ballen gooien, motorgames gedaan etc. Haha hier vermaakte wij ons uiteraard wel! Aangekomen in het hotel met een jongen en een stel wezen bbq-en op straat en biertjes gedronken. Na heel veel biertjes terug, want we moesten vroeg de taxi nemen richting het vliegveld.

En toen waren we weer in Bangkok. Het is waar wat mensen zeggen, de grote stad wordt leuker naarmate je er vaker bent geweest. De eerste dag zijn we door onze gekke tuctuc-driver naar het grote shoppingscentrum gebracht om hier wat souveniers te bemachtingen. Na 8uur afdingen, zoeken, lopen etc waren we het wel een keertje zat en gingen we terug naar het hotel. Onze spullen afgooien, wat streatfood eten en richting de bar. Door de onrustigheid in Bangkok merkte ik dat het echt veel rustiger is dan de eerste keer dat we in Bangkok waren. We zijn bij 3 andere mensen gaan zitten & lekker wat biertjes gaan drinken. We hebben met hun in het shoppingscentrum weer afgesproken. We gingen onze koffers alvast inpakken na onze laaste ervaringen en hebben toen na 1uur hun appartement gevonden en in de straat wat gegeten. In de avond zijn we naar een bar gegaan waar ook veel locals komen. Hier was een live band, en een van de gasten waarmee we waren bleek nog een mooie stem te hebben ook. Omdat het om 3uur dichtging moesten we iets verzinnen om tot half 6 op te blijven. Zo gingen we allemaal rondjes door Bangkok rijden en meeblerren met allemaal liedjes. Dit hebben tot 6uur volgehouden en toen moesten we toch echt richting het vliegveld.

Het vliegen is ons goed bevallen, want we hebben zo'n beetje 8uur in coma gelegen omdat we helemaal vermoeid waren. Toen aangekomen in Amsterdam gingen we voor we onze bagage haalde nog even snel een Nederlands Heineken biertje drinken. Na onze bagage richting vrienden en familie. Daar wachten ze dan op ons, mijn lieve familie, virendinnetjes met een grote spandoek. Super bedankt lieverds!

Het einde van mijn verhaal schrijf ik vanuit mijn bed met op de achtergrond regen, welkom terug in Nederland. De werkelijkheid gaat weer beginnen & over twee weken ben ik weer een student na 4 jaar werken.

Als laatste wil ik zeggen, ik ben zoooo super dupper holie molie blij dat ik heb gekozen om te gaan reizen. Het was een geweldige ervaring, veel mensen ontmoet, bizarre mooie dingen meegemaakt etc.
Bedankt voor al jullie lieve berichtjes!

Heeel veel liefs,
Cindy

  • 20 Augustus 2014 - 10:59

    Kim:

    Lief zusje,

    Wat een mooi verhaal weer! Je hebt het goed naar je zin gehad. Ik ben trots op je dat je deze sprong in het diepe durfde te wagen en straks weer aan een pittige studie begint. Deze herinneringen neemt niemand meer van je af!

    Dikke kus, kim

  • 21 Augustus 2014 - 11:55

    Ellen:

    Super gedaan cin. Zeker omdat je een heel stuk alleen gereisd hebt. Fijn dat alles goed gegaan is en dat je weer thuis bent.

    Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 1687
Totaal aantal bezoekers 8997

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 19 Augustus 2014

Backpacken in Azië

Landen bezocht: