Van samen in Thailand naar "alleen" in Laos... - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Cindy Valk - WaarBenJij.nu Van samen in Thailand naar "alleen" in Laos... - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Cindy Valk - WaarBenJij.nu

Van samen in Thailand naar "alleen" in Laos...

Blijf op de hoogte en volg Cindy

05 Juni 2014 | Laos, Vangviang

Een hele goede dag allemaal!

Laat ik maar weer bij het begin beginnen :)
Winny en ik moesten beslissen wat we wilde doen. Het was een keuze tussen onze advance of naar Koh Phi Phi gaan. Uiteindelijk hebben we weer met aardig wat mensen hierover gesproken. We waren het nu voor 90% zeker dat we ons advance wilde halen (dit is voor heel je leven). De laatste 10% hebben we door onze duikinstructeur over laten halen (kregen ook nog een t-shirt hihi). We wilde niet wéér naar een ander (party) eiland. We moesten deze keuze maken i.v.m. ons visum dat we voor 1 maand hebben.

Advance halen it is dus!!! We mochten naar 30meter duiken en omdat je je dan "duizelig/dronken" kan voelen moesten we het spelletje steen/papier/schaar doen. Dit was erg grappig. We moesten oefeningen doen voor je balans, dus door ringen etc. Dit doe je d.m.v. in en uitademen. We zijn er ook achter gekomen dat ik nog zwaarder adem dan de meeste mannen. Haha hier maakte we dan ook veel grapjes over. Het kan door de spanning komen of dat je teveel beweegt (ik denk allebei). Diezelfde avond gingen we nachtdruiken. We hadden hier erg naar uitgekeken en de spanning was dan ook op onze gezichten te zien. Dit was echt zooooooooo gaaf. Onze instructeur weet alle leuke plekjes onderwater te vinden. Zo scheen hij met z'n zaklamp op een barracuda en daarna snel op een andere vis. Waardoor de barracuda de vis ook zag en we zagen hoe de barracuda de vis in één keer opat. Hoe gaaf is dit! De meeste instructeurs hebben dit zelfs niet gezien. Na nog een paar testen onderwater met navigatie zijn we ook hiervoor geslaagd! Jeeehhh…

De dag erna gingen we voor de laatste keer daar duiken. Super leuke en grote vissen gezien.
We hadden (na veel moeite) ons vliegticket geboekt van Bangkok naar Chiang mai. Na het duiken moesten we dus snel onze tas inpakken, uitchecken en een bootticket boeken anders zouden we niet optijd in Bangkok aankomen. Na nog even met onze buurtjes (duikmaatjes) en duikinstructeur (hij had een oogje op me, maar was 39 jaar, iets te oud) te hebben gekletst met de taxi naar de boot. We waren nog bijna te laat, omdat we de verkeerde kant op werden gestuurd. Op Chumphon gingen we met de bus naar Bangkok. Dit is super relaxed, want je kan ver naar achter liggen, heb een stop om te eten, is sneller en… airco! We waren aardig moe, dus toch nog aardig in de bus geslapen. (Reis van 7uur)

De bus stopte midden in Bangkok (dit herkende we). En hier heeft het leger de avondklok ingevoerd. Waar normaal in een klein steegje 80 soorten kraampjes en honderden mensen liepen was het nu muisstil. Dit was wel heel leuk om te zien eigenlijk (sensatieganger). Snel een taxi aangehouden die ons naar het vliegveld bracht. We waren nog steeds moe, dus het is ons gelukt om op 2 stoelen te liggen en te slapen en daarna 4 stoelen. Toen werden we hellaas weggestuurd en moesten we boven op de grond slapen, maar ook dit beviel ons eigenlijk best goed hihi. Met het vliegtuig zaten we binnen 1uur in Chiang mai. Met de backpacks weer zoeken naar een leuk hostel.

We hebben hier onze eerste thaise massage gehad. HEERLIJK! Vervolgens helaas optijd naar bed voor de curfew. (Je moet binnen blijven tussen 22.00uur en 05.00uur). De volgende dag had Winny contact met Leoni. Zij is een Nederlandse meid die al 4 jaar in Chiang Mai woont. We gingen met haar lunchen (eerder ontbijten) bij een door haar geselecteerd leuk tentje waar ze kazen serveerde. Dit kaaskopje vond dat echt heerlijk! Toen bleek dat een couchsurfer had afgezegt en dit betekende dat Winny en ik bij haar konden pitten (gratis). We gingen een scooter huren en naar haar verkassen. Ik was blij dat ik veel ervaring had met scooter rijden, want dat was best gevaarlijk afentoe. Winny was hier ook blij mee, dus die vond het helemaal geen probleem om telkens achterop te gaan.

Aangekomen in het huis van Leoni gingen we er gelijk opuit. We gingen naar de "heltempel". Dit is eigenlijk niet echt een tempel. Hier staan standbeelden van bebloeden mannen en vrouwen. Ze beelden uit wat er gebeurt als je abortus pleegt of zoals mij rookt en drinkt. Haha ik wilde bijna stoppen toen ik dit zag. Daarna op de scooter en typisch Thais ijsje gegeten. Het is heel leuk om een gids te hebben die allemaal leuke -niet toeristische- dingen laat zien. De volgende dag naar een meer gegaan waar alleen maar Thaise mensen waren. Het is not-done om als vrouw te drinken en roken, dus ik was een atractie daar. Al zou je in je bikini gaan zwemmen denken ze dat je een hoertje bent, dit heb ik dus maar niet gedaan.

De andere couchsurfers waren er inmiddels ook en dit was wel gezelliger, omdat de avondklok nog steeds gold. Toen was de dag aangebroken dat we gingen helpen in het weeshuis. Hier keken we erg naar uit. In de middag met z'n alle boodschappen gedaan, want de kinderen hadden aangegeven dat ze spagetti wilde eten. Voordat de kinderen uit school kwamen gingen wij alvast beginnen met het voorbereiden van het eten. Tussendoor gingen Winny en ik ook alvast dingen op het bord tekenen, want wij mochten Engelse les aan ze geven. De kinderen vonden het heel leuk. Ook hadden we verf een ander meisje en ik gingen de kinderen mooi verven met vlinders etc. Toen gingen we aan tafel en de kinderen waren aan het smullen! Iemand had van tervoren al brownies gemaakt en ik had het leuke idee om snoepjes etc. te kopen zodat het leuk versiert was. De kinderen waren heel de avond aan het lachen en dit was echt hartverwarmend. Na ze nog te helpen met huiswerk (ook engels) was het voor hun tijd om te slapen en voor ons om te vertrekken. We kregen allemaal kusjes en knuffels van ze. Ben héééél blij dat ik deze ervaring heb mogen meemaken. Zeker een van van me hoogtepunten…

De volgende dag was het tijd om afscheid te nemen, onze scooters in te leveren en op de bus te gaan naar Pai (oftewel hippie dorp). De andere 2 couchsurfers gingen daar toevallig ook naartoe. Ons eerste hostel was heel grappig. De toiletten en douches waren buiten. Als het regende werd je op de wc dus gewoon nat. In de avond was het in Pai heerlijk koud, dus voor het eerst echt "onder de dekens" gekropen. Na een paar biertjes in de avond optijd naar ons hostel terug want de curfew gold nog steeds (nu vanaf 12uur). De volgende dag opzoek naar een ander hostel, scootertje huren en in volle vaart naar de Grand Canyon. Hier hadden we ons niet echt goed op voorbereid, want we liepen alle 4 op slippers, terwijl je moest klimmen en bepaalde stukken om te lopen waren maar 15 centimeter, een misstap en je viel aardig veel meters naar beneden. Ik vond dit soms wel eng, maar de adrealine was daardoor sterk aanwezig en wij bikkels liepen/klommen alzwetend wel 45 minuten (niet te vergeten op slippers/ blote voeten). Onze planning was om naar de hotsprings te gaan, maar omdat we zo aan het zweten waren geweest gingen we opzoek naar een koude waterval. Hier ontmoetten we 3 gasten waar we savonds ook een drankje mee gingen drinken. Daarna bij hun op het resort nog een borreltje gedaan omdat de kroegen sloten vanwegen de curfew.

De volgende dag zijn we met die 3 gasten ook naar een andere waterval gegaan (al zingende op de scooter met Winny). Deze waterval was heel leuk, omdat de natuur een soort van glijbanen heeft gecreeert. Ik ging met een gast van een hoge rots glijden. Wooow dit was best spannend, maar heb het 5x gedaan hihi. Terug in het hostel een douche genomen waar tot mijn schrik een worm uit mijn bikini kwam toen ik hem aan het wassen was. Whhaaaahhh, niet teveel bij stilstaan. Hierna gingen Winny en ik voor de laatste keer samen in een restaurant uiteten (heerlijk gebakken vlees). Ik ging de volgende dag namelijk alleen richting Laos, Winny de dag erna. Haha we wisten ook niet hoe we het anders moesten doen. We wilde allebei alleen reizen maar wel dezelfde kant op. Omdat ik de dag ervoor tot laat met een hele groep veel biertjes en andere drankjes had gedronken was ik erg boos op mijn wekker die na 2uur alweer ging.

Daar ging ik dan, helemaal alleen, snik snik, zonder buddy, eerst richting Chiang Mai om vervolgens met een busje richting Chiang Khang waar we een nachtje gingen overnachten om vervolgens met de slowboot de grens over te gaan van Thailand naar Laos. Ik kwam de 2 nederlanders ( die van het begin van me reis) apart tegen. Ze waren toevallig dezelfde dag ook uit elkaar gegaan, waarvan 1tje ook naar Laos ging. Hij zat alleen op een ander boot. In het busje zat ik uiteraard naast een "weirdo" die de heletijd tegen mij aan ging lullen. Ik deed gewoon alsof ik muziek aan het luisteren was. De reis van Pai richting Chiang Mai was door de bergen en dit kon mijn maag helaas niet aan. Daara ging het gelukkig beter ook op de boot. Hetzelfde clubje wat in het busje zat (2 meiden, 1 jongen, en 'n wat ouder stelletje) gingen we ook een hostel zoeken. Ik sliep met de jongen op een kamer. Nee nee, hij was niet leuk en had een vriendin en er waren gewoon 2 aparte bedden. Verder kom je iedereen weer tegen die ook op de boot zit, dus dit is wel erg gezellig. De man van het stelletje is Thais, dus die kon ons ook het lekkere eten van Laos laten proeven. Ik hou alleen nog steeds niet heel erg van koriander en citroengras, en aangezien dit overal inzit…

Die avond gingen we opzoek naar de bar die aangegeven stond op de borden, maar die was er niet. Het is een niet toeristisch dorpje, en toen moesten we maar toekijken hoe een paar engelse chillipepper-poeder gingen eten, ik kon ze ook wel vertellen dat dit heet was. Vervolgens zaten we de volgende dag 9uur lang op de boot. Uiteraard weer een beetje gekaart en gelezen etc. Toen kwamen we aan in Luang Prabang, dit is een heel vriendelijk en leuk dorpje. Omdat we rond dinertijd aankwamen zijn we na een douche maar gelijk met een hele groep op de markt gaan eten. Hier heb je een kraampje waar je voor omgerekend 1euro all-you-can-eat kan eten. De volgende dag hebben we fietsen gehuurd voor 3uurtjes en dit was erg leuk. In de Mekong gezwommen (rivier) en een paar tempels bezocht. Die avond zijn we over een hele enge bamboebrug richting de rotsen gegaan voor de zonsondergang. Ik kan alles nog veel uitgebreider vertellen, want heb in de tussentijd wel echt een hele hoop mensen ontmoet. Ons groepje is uitgeroeid tot ongeveer 20 mensen. We gingen die dag erna dan ook met z'n alle naar de waterval. Deze waterval is echt zoooooo mooi. Het water is helderblauw en er zijn meerdere plekjes. Die avond natuurlijk weer naar de nachtmarkt, omdat dit zo goed beviel! Volgende ochtend besloten om naar Vang Vieng tegaan. En hier zit ik nu momenteel, geen idee wat ik ga doen en waar ik naartoe ga.

Lekker lang verhaaltje weer zeg Cindy haha
Veel liefs uit Laos!
Kusjes, Cindy

  • 05 Juni 2014 - 20:12

    Oma:

    Hallo Cindy
    Wat leuk ik heb het hele verhaal gelezen wat geniet je van deze vacantie Het is wel bijzonder wat je daar mee maakt geniet er maar van en de groeten van oma

  • 11 Juni 2014 - 17:43

    Lidy:

    Allemachtig wat maak jij veel mee en wat stoer om alleen verder te gaan en daarna ook weer zo veel gezellige mensen tegenkomen! Veel genieten en meemaken, ga zo door. Groeten

  • 11 Juni 2014 - 21:46

    Thed:

    Hoi Cindy, wat een verhaal, zeg. Het is wel een heel andere wereld, he? Maar goed dat je met andere backpackers bent, die zullen zich allemaal verbazen. Leeft het voetbal (WK) daar nog een beetje of zijn ze daar helemaal niet mee bezig. Geniet er maar van en we zien weer uit naar je volgende avontuur!
    Tot horens.

  • 14 Juni 2014 - 22:39

    Joke:

    Jaaaaa het is gelukt om jouw verhaal weer te lezen.
    Super leuk wat je allemaal meemaakt.
    Het is wel goed dat je alleen verder ben gegaan want dan spreek je meer anderen mensen en regent het zo bij jullie? Hier is het nog steeds lekker weer en Nederland heeft nog gewonnen en dat was erg leuk. Wat een feest. Heb jij ook oranje kleding bij je?nou tot het volgende verhaaaaaaal. Liefs Chris en Joke

  • 16 Juni 2014 - 22:39

    Mandy:

    Hee lieverd,
    Hopelijk kom ik er de volgende keer sneller achter dat je een verhaal hebt geschreven!
    Je schrijft leuk! Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat,.ook zonder Winny.
    Leuk dat alle backpackers zo vriendelijk zijn en dat je snel je draai vindt (had niet anders verwacht ;))
    Wat leuk dat je nog met oma hebt geskyped!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal, met wat je uiteindelijk in Vang Vieng gaat doen!
    Enjoy! Liefs X Men


  • 21 Juni 2014 - 07:06

    Winny Van Heijningen:

    Leuk verhaal schattieee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 2581
Totaal aantal bezoekers 8998

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 19 Augustus 2014

Backpacken in Azië

Landen bezocht: